Tips waardoor je meer tijd over hebt voor belangrijke dingen

‘Ik heb geen tijd, ik ben zo druk, dit kan er echt niet bij’. Vaak zijn dit redenen om niet te gaan sporten of geen tijd te maken voor dingen die eigenlijk echt belangrijk voor je zijn.

Dit komt omdat veel mensen moeite hebben tijd te maken doormiddel van tijdsplanning. Wanneer je tijd vooraf inplant en kritisch kijkt, dan weet je waar je je tijd nu eigenlijk aan besteed. Tijd is het waardevolste bezit, dus maak er zo goed mogelijk gebruik van.

TIP 1: Zeg vaker: ‘nee’

Vaker ‘nee’ zeggen staat op nummer 1 en dat is niet voor niets! Vaak zeggen we ‘ja’ tegen dingen die ons eigenlijk niet uitkomen of we niet willen, alleen maar om een ander een plezier te doen. Dit komt vaak omdat er een angst heerst over wat de ander zal denken als je ‘nee’ zegt.

Hierdoor krijg je zelf denkpatronen die niet altijd met de werkelijkheid overeen komen.
Probeer het eens! Als iemand je iets vraagt en het gaat je niet lukken, zeg ‘nee’ op een beleefde manier. Je zal merken dat de ander dit zal respecteren en het aan iemand anders gaat vragen of zelf gaat doen. Als je het makkelijker vindt kan je natuurlijk uitleg geven waarom je ‘nee’ zegt, maar bedenk dat je je aan niemand hoeft te verantwoorden: het is namelijk JOUW keuze!

“Tomorrow starts today”

TIP 2: Zoek uit aan welke dingen je je tijd verdoet.

Veel mensen nemen veel tijd voor dingen die eigenlijk niet zo veel tijd hoeven in te nemen en weinig tijd voor dingen die wat meer aandacht en tijd verdienen.

Op een dag gebeuren er veel dingen, zoveel dat je vaak niet eens meer weet wat je allemaal gedaan hebt. Ga op een moment vandaag eens rustig zitten en schrijf op wat je allemaal gedaan hebt. Heeft alles wat je hebt opgeschreven een toevoeging gehad aan je dag? Je zal merken dat er ook veel dingen zijn waar je eigenlijk je tijd mee verdoet, tijd die je ook aan jezelf had kunnen besteden. Op deze manier maak je dit voor jezelf inzichtelijk en kun je eraan werken.

“Tomorrow starts today”

TIP 3: Stel prioriteiten

Nu een tip die erg belangrijk is om rust en inzicht te creëren.

Wat MOET er vandaag echt gedaan worden? Schrijf het op! De belangrijkste dingen bovenaan, en dan werk je door naar beneden. Zo maak je je hoofd leeg, omdat het op papier staat. Als je iets gedaan hebt streep je het af, en ga je door met het volgende op je lijstje. Heb je alles afgestreept? maak dan OPNIEUW een lijst .

Met deze lijstjes heb je al snel de neiging om de taken die groot zijn vooruit te schuiven, waardoor je ertegenaan blijft hikken. Doe het eens andersom en begin met de grootste taak. Zodra je deze hebt gedaan zal dit een grote opluchting zijn en vallen de andere kleinere dingen relatief gezien heel erg mee.

“Tomorrow starts today”

TIP 4: Doe kleine dingen in één keer.

Hier combineer ik twee tips, omdat ze veel met elkaar te maken hebben als je het hebt over je tijd goed verdelen.

Even snel tussendoor dit, even snel tussendoor dat. Ook dit kost relatief meer tijd dan dat je het in één keer doet. Plan bijvoorbeeld een half uurtje voor alle kleine dingetjes die je nog moet doen. Mail checken en beantwoorden en gelijk alle andere dingen achter de computer. Ga achter de computer zitten en doe het allemaal! Dit kost relatief minder tijd dan dat je er twee keer voor moet gaan zitten en de computer twee keer op moet starten.
Daarnaast kan je ook voor jezelf een tijd stellen wanneer je je mail mag checken, zodat je niet iedere keer afgeleid wordt en weer naar de computer loopt als je hoort dat er een e-mail binnen komt.

“Tomorrow starts today”

TIP 5: Stop met multitasken

Kleine dingen in één keer doen betekent niet dat je alles tegelijk moet doen. Het gezegde ‘vrouwen kunnen meerdere dingen tegelijk’ is dan misschien wel waar, maar doen we het dan ook goed? Als je aan multitasken doet betekent dit dat je je aandacht over twee dingen verdeeld en dit betekent dat je ergens niet voor de volle 100% op focust. Het gevolg hiervan is dat je er soms juist langer over doet dan dat je deze dingen apart zou doen.

Als je later op de avond nog eens een keer nakijkt wat je hebt gedaan, ontdek je soms nog heel wat fouten of dingen die je bent vergeten te doen. Fouten die je dan weer moet verbeteren en niet had gemaakt als je beter gepland had.

“Tomorrow starts today”

TIP 6: Verander je routine

De laatste tip gaat over tijd creëren. Het klinkt heel logisch maar in de praktijk een stuk lastiger dan we denken.

Je routine veranderen, één van de lastigste dingen die er bestaan. Het is namelijk niet voor niets je routine: het werkt blijkbaar voor jou. Het nadeel hiervan is dat je in deze routine niet genoeg tijd voor jezelf neemt. Zolang je hierin blijft ‘hangen’, zal dit er zoals vanouds altijd weer bij in schieten. Soms is het belangrijk om het vertrouwde even helemaal om te gooien, zeker als het om jezelf gaat.

Pas de tips toe in je leven en creëer tijd voor dingen die voor jou belangrijk zijn.

Ik kijk uit naar jouw feedback. Deze feedback helpt ons weer onze coaching verder te verbeteren zodat we mensen nog meer van waarde kunnen zijn bij hun transformatie.

“Tomorrow starts today”