Je zal het ongetwijfeld wel eens gehoord hebben, dat als je ‘s avonds laat iets eet het slechter is of sneller wordt opgeslagen als vet. Waar of niet waar?

Dit is niet waar. Laat iets eten wordt op precies dezelfde manier afgebroken in het lichaam als ‘s middags wat eten. Waar het uiteindelijk op neerkomt is de verhouding tussen het algehele calorieverbruik, en het aantal calorieën wat je op een dag binnen krijgt. Stel je moet 2000 calorieën eten om af te vallen, dan kan je prima om 9 uur nog wat eten en nog steeds afvallen.

De mythe dat ‘s avonds eten slecht voor je is omdat als er laat in de avond wat gegeten wordt, dit meestal niet is vanwege echte honger, maar meestal een lekkere trek. Sneller worden er dus ook snacks genomen die relatief weinig voedingsstoffen hebben, maar wel veel calorieën (chips, koekjes etc.) Het nadeel hiervan is dus ook dat je even kort vol zit door de suikers, en later weer honger hebt

Hoe komt het dat je dan ’s avonds meer eetneigingen hebt?

Dit kan te maken hebben met het feit dat veel mensen nog steeds ook denken dat 3 maaltijden per dag voldoende zijn, maar aangezien het lichaam constant aan het werk is, vraagt het ook constant om energie, en is het goed om iedere 2 tot 3 uur iets te eten om het motortje optimaal te laten draaien en voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen gedurende de dag. Ook is het lastiger om in drie maaltijden alle benodigde voedingsstoffen te krijgen die je nodig hebt op een dag, en dit zorgt er voor dat het lichaam ’s avonds om meer voedingsstoffen vraagt.

Is het dus slecht om ‘s avonds te eten?

Nee. De calorieën tellen niet opeens zwaarder in de avond dan dat ze overdag doen. Wel is het verstandig om kritisch te kijken naar wat je eet in de avond. Heb je in de avond trek? Pak wat magere kwark bijvoorbeeld in plaats van snacks.